Zdeněk Susa – Velká česká pivní kniha

Recenze knihy, která se dívá na pivo osobitě ironickým způsobem.

(Středokluky, 2008, Zdeněk Susa, 236 s.)

Máte-li už dost všech těch pivních encyklopedií donekonečna popisujících, že toto pivo zanechává chmelovou chuť na patře a ono zas má patrné zakulacené doznívání, a které vám tímto způsobem přiblíží stovky piv a vy nakonec stejně nevíte, které ochutnat a kterému se vyhnout, zkuste to ještě naposled s touto knihou.

Dá se, pravda, říci, že je to encyklopedie českých pivovarů, což má své nevýhody, zejména nevyhnutelnou v čase narůstající neaktuálnost, ale výhod je mnohem víc. Autor si tu dal opravdu záležet, aby neopakoval dokola stejné pivní fráze, a ke každému pivovaru předkládá unikátní příběh složený ze zajímavostí z jeho historie, současnosti, příběhů z daného regionu a vlastních zážitků.

Autor vychází z faktů, ale nenechává se tím nijak omezovat a neváhá si přimýšlet detaily a fakta nejrůzněji upravovat. Dostává se tak do té unikátní pozice, jíž jsou schopni pouze velcí literáti, že čtenář často neví, co je skutečnost a kdy už si autor dělá srandu.

Kromě popisování pivovarů samých odhaluje i vztah významných osobností dějin českých k pivu, zejména zde se nad příběhy od Jana Sladkého Koziny, přes Mikuláše Dačického z Heslova, Karla Hynka Máchy po Antonína Dvořáka a mnoha dalších opravdu zasmějete.

Odhaluje pivo jako jednoho z hlavních dějinných hybatelů, ať už jde o Epos o Gilgamešovi, složitou historii české šlechty, měšťanstva a poddaných, nebo válku z roku 1866. Prokládá to zápisy z po hospodách čtených přednášek kolektivu autorů o vlivech piva na lidské zdraví o různých pivních stylech a metodách jeho výroby od řemeslné výroby po metodu HGB a dokazuje, že i o těchto tématech se dá psát zábavně a zároveň tak, že se člověk něco dozví.

Vše nakonec vygraduje velkolepou pointou v podobě převratné reinterpretace samotné Knihy knih, kdy přesvědčivě lokalizuje biblický Eden do Plzně a vy stále ne a ne zachytit tu hranici mezi fakty a mystifikací. Myslím si, že jako moje nejlepší doporučení k přečtení této knihy coby směsi zábavy a poučení poslouží fakt, že tato kniha se ocitla v seznamu citovaných zdrojů jak v mé diplomové práci o globalizačních trendech v českém pivovarnictví, tak v jedné ze zdejších pivídek.

Autor: Kryštof Materna
Vloženo: 20. 11. 2012