Velká modernizace webu – co je na Pivídkách nového?

Je to konečně tady! Dne 20.4.2021 byla spuštěna nová, od základu modernizovaná verze webu Pividky.cz! Událost, kterou jsme pravidelně, alespoň dvakrát ročně, slibovali už minimálně nějakých pět let, kterou jsme omlouvali naši utlumenou činnost a jejíž realizací – přiznejme si to otevřeně – jsme si nebyli jistí ani my jako autoři webu, tím méně pravděpodobně naši čtenáři.

Nakonec nás k tomu opět dohnala motivace největší – vnější okolnosti, které hrozily praktickým zánikem stránek. Konkrétně to bylo ukončení podpory přehrávače Adobe Flash Player ke konci roku 2020, na němž běžela stará verze naší mapy. Jak se toto datum blížilo, řekli jsme si, že teď už je opravdu čas a spolu s grafikem a webařem se do toho opravdu pustili. Prvního kroku, zatím „jen“ dočasné náhrady mapy, jste si mohli všimnout už počátkem prosince uplynulého roku. Nyní je tedy hotové i vše ostatní. A abyste se v tom, co je na nových Pivídkách tedy vlastně nové lépe orientovali, pojďme si to nyní pěkně shrnout:


Nové možnosti pro registrované uživatele


To je pravděpodobně změna největší, jelikož se týká samotné podstaty webu. Ten se ze stránek, které informace pouze „vysílají“, mění na stránky interaktivní, na nichž se můžete registrovat a následně tvořit vlastní obsah. Co konkrétně? Registrovaní uživatelé mají možnost označovat si na mapě a seznamu navštívené pivovary a mít tak mnohem lepší (a grafický) přehled o tom, kde již pobyli a popili a jak se jim tam líbilo. Zapsat návštěvu si můžete na kartě každého pivovaru, po prvním komentáři se Vám takový podnik zapíše ve Vašem profilu jako navštívený. Komentář k návštěvě můžete, ale nemusíte zveřejnit také právě na kartě pivovaru. Můžete pak samozřejmě přidávat komentáře i z dalších návštěv. Počet navštívených pivovarů a všech Vašich komentářů pak máte pěkně shrnut ve Vašem profilu po přihlášení. A ten grafický přehled? Pokud jste přihlášeni, objeví se Vám navštívené pivovary pěkně „odfajkované“ jak na mapě, tak i v seznamu!


Detail nové podoby mapy, včetně "odfajvkovaného" navštíveného pivovaru U Bansethů


Jo a abychom rozptýlili případnou podezřívavost (či, nazvěme to trochu pozitivněji, obezřetnost) typickou pro český národ, tak jen ujištění, že registrace je zcela zdarma a bez dalších podmínek! Což neznamená, že případní samaritáni mezi čtenáři nemohou redaktorům přispět na pivo, o čemž se krátce zmíníme ke konci článku.


Zmapování všech zaniklých pivovarů, činných od roku 1869


To si dovolím neskromně označit za druhou velkou „pecku“ nových stránek. Redakční kolega k ní (snad) brzy napíše rozsáhlejší popis, takže já to vezmu čistě z uživatelského hlediska a ušetřím Vás detailů, jak a proč toto vznikalo.


Nejprve ujištění, že primárním účelem mapování pivovarů zůstávají – a čtenáře pravděpodobně i nejvíce zajímají – pivovary činné, v nichž si může smočit ret do místního piva. Přesto však máte na seznamu i v mapě pivovarů (pod tlačítkem „Filtr“, ke kterému se také dostaneme) možnost si zobrazit i pivovary zaniklé. A to nejen v dobách moderních, ale opravdu všechny dohledatelné pivovary, které byly alespoň po nějaký čas aktivní v českých zemích od roku 1869 až do současnosti! Jen tak pro představu, v době spuštění stránek v dubnu 2021 to bylo neuvěřitelných 1472 pivovarů, nepočítaje v to ty stále činné! I pokud nejste fandou pivní historie, doporučuji tuto funkcionalitu vyzkoušet, jelikož najít si dávno zavřené pivovary blízko vaší obce, práce, chaty či chalupy může být nejen poučné, ale i zábavné.




Ukázka zaniklých pivovarů v Brně a okolí


U této kategorie zároveň doufáme, že nebudeme do budoucna moc přidávat, ale to ukáže pravděpodobně už nejbližší čas...



Mapa pivovarů a filtr


Databáze činných pivovarů zůstává a zahrnuje i všechny pivovary slovenské a příhraniční pivovary (tj. do cca 30 km od hranic) německé, rakouské a polské. Přibyly pivovary zaniklé (viz výše). Hlavní, co se na první pohled změnilo, je přehlednost – nejen velké okno, ale i mapový podklad a nové značky; pro registrované uživatele potom i (také již zmiňované) zobrazení navštívených pivovarů. České i slovenské pivovary jsou pak nově bratrsky zobrazené na společné mapě.


A teď to nejdůležitější, z hlediska funkcionality třetí velká novinka: filtr, který si můžete zobrazit kliknutím na ikonku v pravém horním rohu mapy. Ten umí nejen zobrazit vybrané pivovary dle země, kraje a kategorie (včetně zaniklých, defaultně vypnutých), ale i dle časové osy vybrat pivovary „činné v období...“. Co to znamená – pokud si vyberete například období první světové války, uvidíte na mapě všechny pivovary, které ještě minimálně v roce 1914 vařily, či ty, které s vařením začaly před rokem 1918 (i když, přiznejme si to, zrovna takových mnoho nebude). Pokud toto období smrsknete na jediný rok, ukáže se Vám „okamžitý stav“ pivovarnictví, tedy ty pivovary, které v tomto roce vařily. Jistě vidíte, i ve spojení s dalšími možnostmi filtru, potenciál této vychytávky – co třeba zobrazit si zaniklé pivovary v Jihomoravském kraji od roku 1989 do současnosti? No více Vám radit nebudu, na další zajímavé kombinace určitě přijdete sami...



Ukázka filtru, včetně vyfiltrovaných pivovarů na Ostravsku, činných v období 1948-1989


Tagy u povídek



Druhdy hlavní důvod, proč jsme stránky vůbec stvořili, jsem nyní odsunul až na čtvrté místo. Každopádně veškeré články, fiktivní příběhy, přednášky Fakulty pivních studií a další (a že jich je v dubnu 2021 už na sto padesát) jsme samozřejmě přemigrovali i na nový web. A jelikož nám bylo líto, že některé perly, které by už dneska možná neprošly autocenzurou redaktorů, jsou zapadlé hluboko v historii, rozhodli jsme se vyhledávání mezi nimi usnadnit použitím tzv. „Tagů“. Ty najdete pod titulky článků v sekci Povídky a hrubě Vás navedou na oblasti, kterých se jednotlivé literární počiny týkají, jako je např. cestování, historie, bilancování, kultura, birogeografie atd. Po kliknutí na příslušný tag se vám vyfiltrují všechny výtvory, které jsou jím označené s tím, že pivídka nemusí mít tag mít jen jeden. Zejména pak s ohledem na zmíněnou autocenzuru doporučuji vyfiltrovat si ty povídky zcela nezařaditelné, ze zoufalosti podstrčené pod kategorii „Úplně mimo – to nejbizarnější“!


Celkový vzhled stránek


Tak to je něco, čeho jste si určitě všimli na první pohled a už při proklikávání k tomuto článku se s tím seznámili, proto to uvádím až teď. Design i funkcionalitu stránek jsme tentokrát svěřili odborníkům a patří jim za to velký dík. Ten jim tedy z nepochopitelných důvodů nestačil a chtěli i zaplatit – a to jsme je považovali za kamarády...


Ne, tak teď vážněji – kromě toho, co jsem již tak mimochodem zmínil u předchozích novinek, bychom měli z funkcionalit uvést ještě přehlednější, rozbalovací seznamy pivovarů a rozbalovací úvod (toho jste si nevšimli co? No stejně si ho přečtete jenom jednou...). Grafikovi Petrovi se potom povedlo umně spojit nový, modernější vzhled s referencemi na mnou ubastlenou stránku z roku 2011, což se odráží jak v novém logu, tak i v barevnosti, laděné do „pivní“ měděné. Samozřejmě, toto je kategorie, kterou Váš vlastní zrak zachytí lépe, než mých tisíc slov, takže s nimi nebudu dále plýtvat a jsem si jistý, že jemné nuance designu oceníte sami.



Pozvat Pivídky na pivo


Tuto novinku jsem si nechal na konec, protože člověku je vždycky trochu hloupé si o něco si říkat. Přesto – myslíme si, že s novým vzhledem a funkcionalitami, které Pivídky teď umí, si můžeme dovolit oslovit milé čtenářky a vážené čtenáře právě s touto prosbou. Modernizace nebyla zadarmo. Dvoučlenný redakční tým – Kryštof Materna a má maličkost – jí věnoval docela dost času a i docela dost peněz. I tak by nám bylo stydno jakkoliv omezovat přístup k novým funkcionalitám a chtít za ně platit, proto je všechno přístupné zdarma a my oba upřímně doufáme, že si s tím vyhrajete a třeba nás i někde u piva pochválíte a doporučíte. Pokud byste chtěli být ještě vstřícnější, můžete i občas kliknout na nějakou tu reklamu, kterou jsme se snažili do stránek integrovat tak, aby čtenářům příliš nevadila.


Ale přece – kdyby se mezi Vámi náhodou našli i nějací ještě větší pivní filantropové, kteří by chtěli přispět i jinou, než morální podporou, můžete nás pozvat na virtuální pivo právě na této záložce. Jde to snadno pomocí QR kódu (také nevíte, co to znamená? – tak prý „Quick Response“, rychlá odpověď), nebo přes bankovní převod. Částka je samozřejmě na štědrých dárcích, i když nějaké návrhy máme. A abyste věděli i něco o těch, na jejichž pitný režim přispíváte, jsou v této sekci i medailonky nás obou.


Na závěr – co naopak na Pivídkách zůstává


Ne všechno, co na „starých“ stránkách fungovalo, jsme zahodili. Jak už jsem psal, zůstaly samozřejmě všechny naše články. Samozřejmostí je kvalita a aktuálnost seznamu a mapy pivovarů. I základní navigace v tom, co je na stránkách nového, navazuje v podobě „Aktualit“ na hlavní stránce na původní koncept.


A to hlavní? Redakční tým zůstává podobně postižený zájmem o pivo, jako tomu bylo v roce 2011 v době založení webu. Nový vzhled a změna těžiště zájmu z našich bizarních povídek k seriosní mapě sice koresponduje s tím, že jsme ze studentů vyrostli k zodpovědným pracovníkům, plánujícím rodinu, ale pivo nás za tu dobu neopustilo ani na okamžik. A tak to zůstane i do budoucna!


A jako pocta padlým, pojďme si ještě na pár screenshotech připomenout, jak vypadaly původní Pivídky, spolehlivě sloužící mezi roky 2011 až 2021:





...to je změna, co?

Autor: Jan Karel Bartuška
Vloženo: 20. 4. 2021

Přidejte komentář

Komentáře (0)

Buďte první, kdo přidá komentář ke článku!