Záznam schůze vrcholového managementu společnosti Heineken, ČR ze dne 5.12.2014, týkající se strategie společnosti na českém trhu

Poznámka z 23.3.2021: Tento článek byl původně po přátelské domluvě se společností Heineken ČR, a.s. stažen, jelikož v roce 2015 zaznamenal nebývalý úspěch a ač míněn jako recese, báli se zástupci této skupiny o poškození svého "dobrého jména". Nyní, po šesti letech, kdy se žádná z mých předpovědí nevyplnila si myslím, že ho zde jako příběh historické fikce mohu opět uvést. Neberte ho však prosím příliš vážně, aby nedošlo k další přátelské domluvě...

Čas od času dorazí do redakce Pivídek zajímavá a zasvěcená informace od našich čtenářů. Ovšem to, co jsme obdrželi poštou koncem ledna, byla skutečná bomba. Tedy nebojte se, skutečná bomba to nebyla. V balíčku s jedním DVD byla přiložena pouze tato lakonická zpráva:


„Přiložené DVD obsahuje tajný záznam schůze vrcholového managementu společnosti Heineken, ČR, která se konala v Krušovicích dne 5.12.2014. Předmětem této schůze byla krátkodobá, střednědobá i dlouhodobá strategie společnosti a odhaluje tak závažné skutečnosti, že se domnívám, že by měly být zveřejněny. Váš web jsem si vybral, protože ho nikdo nebere vážně. To je v tomto případě výhoda. Aspoň se jak Vy, tak já vyhneme případné žalobě.“


O uzavření Březňáka se mezi pivní veřejností spekuluje už delší dobu. Po přehrání onoho záznamu jsme ale dali anonymnímu čtenáři za pravdu v tom, že odhaluje skutečnosti ještě mnohem závažnější a rozhodli se zveřejnit jeho úplný přepis. Záznam jsme přeložili ze směsi češtiny a angličtiny, ve které byla porada vedena a opatřili ho nejnutnějšími vysvětllivkami. Podařilo se nám identifikovat také všechny účastníky schůze:


Erik H. (generální ředitel – v přepisu jako Gen.ř.)
Jiří R. (marketingový ředitel – mark.)
Milan S. (ředitel výroby - ř.výroby)
Tomáš K. (sládek)
Jana P. (tisková mluvčí - TM)


Teď již ale přistupme k samotnému tak závažnému záznamu.


Záznam schůze vrcholového managementu společnosti Heineken, ČR ze dne 5.12.2014, týkající se strategie společnosti na českém trhu


(Pozn. redakce: Záznam začíná s malým zpožděním)


Erik H. (Gen.ř.): ...proč jsme se zde dnes sešli. Nebudeme chodit dlouho kolem horké kaše, náš hospodářský výsledek v Česku se sice lepší, ale stále zdaleka nedosahuje plánu. Letos už to nezachráníme, ani kdybysme navařili fialovej Vánoční speciál. Samozřejmě z toho nikoho z vás ani v nejmenším neviním...kromě vás, Jiří. Naše marketingové kampaně jsou nejenom neúspěšné, jsou přímo katastrofické. Tak třeba to, že Krušovice zase „chutnají jako tenkrát“? Z průzkumů vyplynulo, že někteří členové cílové skupiny, tedy lidé ve středním a starším věku, si naneštěstí skutečně vzpomněli, jak tenkrát Krušovice chutnaly a prodej zaznamenal v období kampaně dvacetiprocentní propad! No nebo ta myšlenka s tím, že naši sládci budou objíždět hospody, kde točí Krušovice...


Tomáš K. (sládek): ...no tak to mi ani nepřípomínejte! V Postoloprtech se na nás hnali s vidlema a v Blšanech sme vyvázli tak tak s holým životem! Teprve před měsícem mi sundali sádru...


Erik H.(Gen.ř.):...tak vidíte. Nebo teď ten nový nápad s tím Králem...vždyť už to parodujou i naši vlastní zaměstnanci, Franta Král z finančního má ze života peklo!


Jiří R. (mark.): Tak já se omlouvám, myslel jsem, že je to dobrý...a co takhle nějaký veršíček? Ona je to většinou pitomost, ale jak to zveršujete, úplně jinak to vyzní...Co třeba...éé...“Zlatou barvu, říz i pěnu, všechno najdeš v Heinekenu?“


Erik H. (Gen.ř.): Tak to je doufám míněno jako vtip. Pil jste vůbec někdy Heineken?


Jiří R. (mark.): ...No, neměl jsem tu odvahu...


Erik H. (Gen.ř.): No ale na marketingovým školení v Amsterodamu jste byl. Dyť vám to tam vtloukají do hlavy pořád – hlavně se v reklamách na Heineken vyhýbat pivu!! Zdůrazňovat láhev, tácek, sklenici, nebo co já vim, třeba pípu, vrazit tam polonahou ženskou, ale žádný pivo! Probuďte se, člověče, nebo vás budu muset nechat přeložit na Slovensko...


Jiří R. (mark.) (mumlá si spíše pro sebe): Slovensko... „Aj Maďar sa strachy schová pred Bažantom z Hurbanova...“...to by nebylo tak špatný...


Erik H. (Gen.ř.): ...Tak ale abychom se tady neutopili v neplodných debatách. Naši výsledkovou stagnaci je třeba zastavit, jelikož já nechci následovat své předchůdce na sestupné spirále „povýšení“ Holandsko – Česko – nějaká díra ještě víc na východ, nebo nedejbože Rusko. Proto v rámci optimalizace výroby a racionalizace zdrojů budeme muset přikročit k rozvinutí naší dlouhodobé strategie pro český trh a harmonizovat kapacity našich provozů, což je hlavní věc, kterou s vámi chci dneska probrat.
Tomáš K. (sládek):...počkat, pardon, ale teď jsem tomu tak úplně neporozuměl. Mám teda navařit to fialový pivo nebo ne? Do Vánoc jsou sice jenom dva týdny, takže je to trochu na knop, no ale to ležení se dá racionalizovat na tejden, nebylo by to poprvý...


Milan S.(ř.výroby): No, já myslim, že tady pan generální se snažil spíš říct, že zavřeme nějakej další pivovar.


Erik H. (Gen.ř.): Tak „zavřít“ je takové negativní, konečné slovo. Jak říkám, racionallizace, harmonizace, optimalizace. Čili celý to rozebrat, lepší kousky si nechat pro nás a horší odvézt na východ. Budovu nechat chátrat anebo ji za nějaký rozumný peníz prodat hejlům z radnice, ať to zchátrá jim.


Milan S. .(ř.výroby): A co teda zavřeme tentokrát? Tipuju Velký Březno, co?


Erik H. (Gen.ř.): Přesně tak, Milane. Dva pivovary nějakých šedesát kilometrů od sebe, to je evidentní kandidát. No a Krušovice si zavřít nemůžem...zatím. Takže klasický postup – nenápadně zhoršovat kvalitu piva, nahrazovat v klíčových hospodách dalšími značkami skupiny, postupně omezovat provoz a přesouvat do Krušovic – začnem třeba stáčecí linkou, kapacitu tady máme. Janičko, vy jste tady nová, ale vaše předchůdkyně vás určitě proškolila, takže vy mi napíšete nějaké tiskové zprávy, hlavně něco typu „Zrušení pivovaru ve Velkém Březně nepřichází v úvahu", „plánované dlouhodobé investice“ a co já vim, co dál...kdyžtak se podívejte do archivu pod „Zrušené pivovary“, podobných zpráv tam máme víc, než dost.


Jana P. (tisk.ml.): Dobře, pane řediteli, sepíšu to. Co třeba...“trvalé místo v plánech skupiny“ a „další technologický rozvoj“?


Erik H. (Gen.ř.): Výborně, to se mi líbí! Šoupněte tam „kvalitní a dobré pivo“, to se hodí skoro do každé zprávy.


Milan S.(ř.výroby): ...počkej, počkej, Eriku, mám dotaz...cos myslel tím, že Krušovice nemůžem zavřít „zatím“?


Erik H. (Gen.ř.): No, ehm, to je další věc, o které jsem s vámi chtěl hovořit. Strategie optimalizace a racionalizace Heinekenu jako celku je jasná – jeden pivovar na zemi. Takže i dva provozy jsou pro nás dlouhodobě neudržitelné a vzhledem k tomu, že na Slovensku optima již dosáhli, musíme se i my rychle rozhodnout, který ze dvou zbývajících pivovarů do roku 2018 racionalizujeme. Já vím, že je to jistě velice složité rozho...


(všichni jednohlasně): ...Starobrno!


Milan S. .(ř.výroby): ...jednoznačně...dyť je to jenom Morava.


Jiří R. (mark.): Starobrno – navíc mě napad chytlavej slogan „Z Krušovic zní ruš to víc!“, což by se v opačným případě nerýmovalo...


Erik H. (Gen.ř.):...tedy, ehm, čekal jsem poněkud složitější debatu, no ale dobře, tak tedy střednědobá strategie na období 2016 až 2018 – optimalizace, racionalizace a harmonizace výroby pivovaru Starobrno. Takže obvyklý postup, jak už jsem dneska říkal - nenápadně zhoršovat kvalitu piva, nahrazovat v klíčových hospodách dalšími značkami skupiny, postupně omezovat provoz a přesouvat do Krušovic. Janička sepíše pár krátkých tiskovek, ale dávejte si pozor, aby se to aspoň trochu lišilo od toho Březňáku.


Tomáš K. (sládek): ....rád bych podotknul, že krok zhoršování kvality můžeme u Starobrna vynechat, nenapadá mě, jak by se to dalo bez použití zdravotně závadných látek ještě zhoršit.


Erik H. (Gen.ř.): Výborně, tak na tom ušetříme čas i peníze. Teď, pánové a dámo, si dáme přestávku na kafe a pak probereme ještě strategii dlouhodobou...jděte napřed, já si to tady ještě trochu sesumarizuju...
(pozn. redakce: na záznamu následuje ticho v trvání 17 min 45 s, jehož přepis vypouštíme)


Erik H. (Gen.ř.):...tak, jsme všichni?


Milan S. .(ř.výroby): Co se děje, Eriku, ani sis nebyl pro kafe?


Erik H. (Gen.ř.): No, zabral jsem se tady do těch výpočtů, jak to bude po zavření Březňáka a Starobrna...


Milan S. .(ř.výroby): Myslíš optimalizaci, racioalizaci a harmonizaci...


Erik H. (Gen.ř.): No vidíte, mě to tak rozrušilo, že tomu i říkám špatně...každopádně nevychází mi tady z hlediska dlouhodobé strategie nic dobrého...všechna ta harmonizace a optimalizace evidentně nebude stačit na to, abychom naplnili ekonomický plán, ba právě naopak, pokud to proženete účetníma tabulkama, dostaneme se dokonce do ztráty. Potřebujeme nějaký další nápad, takže si teď uděláme brainstorming...tak, po řadě, napadá vás něco, čím bychom prodeje podpořili?


Milan S. (ř.výroby): Co takhle nový tvar lahví?


Erik H. (Gen.ř.): Zkoušeli jsme, Čechům je úplně jedno, z čeho to lemtaj...


Jana P. (tisk.ml.): Nový druh pivního nápoje, třeba to smíchat s mlékem!


Erik H. (Gen.ř.): To jsme zkoušeli dokonce několikrát...když se neuchytil ani polský hit, ohřívané pivo s hřebíčkem, tak jsme to vzdali...


Jiří R. (mark.): Mamutí reklamní kampaň, zaměřená na školou povinné! Co třeba „Než usedneš do lavice, dej si jedny Krušovice“! Když z nich vychováme alkoholiky v jedenácti, už je to nepustí!


Erik H. (Gen.ř.): Prosím vás, Jiří, mně někdy přijde, že snad děláte pro konkurenci...


Jiří R. (mark.): Dobře, tak jinak, zaútočíme na opačný konec zákaznického spektra, na důchodce... „Do hrobu už jenom krok, na cestu tam dej si lok“...


Erik H. (Gen.ř.): ...a dost sakra! Ještě jeden verš a přísahám, že vás z týhle porady vyhodím!


Jiří R. (mark.): ...ehm...dobře, hlavně klid...nemusíme snad hned klít...


Erik H. (Gen.ř.): A VEN!!! Ať už vás tady nevidím!


(pozn. Redakce: Marketingový ředitel Jiří R. pravděpodobně skutečně opustil v tuto chvíli místnost, jelikož dále na záznamu nehovoří ani neveršuje)


Erik H. (Gen.ř.): Ehm...já se omlouvám, slibuji, že další nápady už takto hodnotit nebudu, ale tohle se skutečně nedalo řešit normálně...takže můžeme pokračovat? Nějaké další návrhy? Nebojte se přicházet i s na první pohled nereálnými nápady, protože opravdu potřebujeme něco nového...


Tomáš K. (sládek): ...no...a co třeba začít opravdu vařit dobrý pivo a budovat vzájemnou důvěru s hospodskýma i zákazníkama?


Erik H. (Gen.ř.): Tomáši, říkal jsem sice i nereálné nápady, ale ne úplné utopie...


Jana P. (tisk.ml.) (po chvilce ticha): ...no...a co třeba uzavřít další pivovar?


Erik H. (Gen.ř.): ...počkat...Janičko, to je přímo geniální nápad!!


Milan S. (ř.výroby): Počkejte, počkejte, vážení, nechci tady ze své pozice nějak zatěžovat technickými detaily výroby, ale uvědomujete si, že když zavřeme další pivovar, už nebudeme mít žádný? Tady Tom se mnou bude určitě souhlasit, že to bude mít dosti negativní vliv na celkový výstav našeho piva...


Erik H. (Gen.ř.): Ale právě naopak, Milane! Vždyť je to skutečně geniální! Podívej se tady na ty tabulky! Co je největším nákladem naší společnosti?


Milan S. (ř.výroby): No...náklady na výrobu piva, pronájem prostor a údržbu technologií s tím spojených...


Erik H. (Gen.ř.): Přesně! Je to dohromady skoro 70% nákladů! Představ si, že když uzavřeme Březňák, Starobrno, i Krušovice, tyhle náklady klesnou na nulu! To je nejenom splnění, to je i překročení naší strategie „jeden pivovar na každou zemi“! Pořád tady paběrkujeme v procentech a teď najednou omezíme náklady na třetinu!


Milan S. (ř.výroby): No, já teda pořád nevim...


Erik H. (Gen.ř.): ...Co nevíš? Nemá to absolutně žádnou nevýhodu! Výroba – nula! Technologie – nula! Distribuce – nula! Vážení, to je revoluce nejen v našich českých podmínkách! S tímhle půjdeme výš! V Amsterodamu z toho budou nadšeni! Rozšíříme to i do dalších zemí! A teď šup, šup, racionalizovat, optimalizovat, harmonizovat, psát tiskové zprávy! Tohle bude bomba!


(všichni opouští místnost)


Erik H. (zasněně): ...jestli se nám to podaří realizovat v globálním měřítku, nakonec nezbyde na světě ani jeden pivovar Heinekenu...


(Zde záznam končí. Za redakci Pivídek nelze nežli naší pivovarské trojce popřát, aby se její plány vyplnily co nejdříve).


Znovu chci zdůraznit, že se jedná o fiktivní záznam, který neměl ani v době svého uvedení, tím méně nyní, za cíl poškodit skupinu Heineken ČR, a. s. Žádná z předpovědí o uzavírání dalších pivovarů se nepotvrdila, což je i ve světle podobných praktik u jiných skupin věc, za kterou si Heineken naopak zaslouží  obezřetnou pochvalu a přání, aby to tak pokračovalo i do budoucna.

Autor: Jan Karel Bartuška
Vloženo: 1. 2. 2015

Přidejte komentář

Komentáře (0)

Buďte první, kdo přidá komentář ke článku!