Pivídky doporučují:

Český pivní atlas - online prodej

Recenze zde


Pivídky na Facebooku

Novinky

5.2.2017 - Ani letos jsme nezapomněli na naše tradiční novoroční (tedy už spíš únorové) bilancování vývoje na českém pivním trhu v loňském roce: Na Hromnice o pivovar více, aneb opožděné novoroční bilancování Pivídek.

5.2.2017 - Dnes jsme také aktualizovali mapy ČR (včetně příhraničí) i Slovenska: V ČR vznikly Pivovar Hluboká (kraj Jihočeský), Kunčice (Moravskoslezský) a Grádo, již čtvrtý pivovar v moravském Tišnově a okolí! Na Slovensku bohužel pouze zanikla banskobystrická Perla, první restaurační minipivovar na Slovensku vůbec. V polském Žywci potom vznikla druhá alternativa místnímu polskému molochovi - Browar Zapanbrat. A konečně v Dolních Rakousích přibyly pivovary Holy Bräu a Braugut.

30.1.2017 - Dnes jsme byli v sekci Technet na portálu idnes.cz zařazeni mezi pět zajímavých webů týdne, čehož si samozřejmě velmi vážíme (jsme teda až na konci, ale i tak dobrý!).

1.1.2017 - Novoroční zevrubná aktualizace našich map ČR i Slovenska - kromě mnoha dílčích oprav nové pivovary Čechovka (Vysočina), Kozojedy (Plzeňský kraj), Baran (Banská Bystrica) a tři v německém příhraničí: Budenschuster, Budenschuster, Böhmerwald Brauwerkstatt a Roland Rosner. Naopak odebíráme zavřené pivovary Lukov, Galant, Šitbořice a německý Ploss. A ještě změny zařazení pivovarů - hranici ročního výstavu 10 000 hl překročili a do kategorie průmyslových se dostali Únětice a Kout, opačným směrem mezi "minipivovary" putují Herold, Podkováň a slovenský Kaltenecker.

24.12.2016 - I letos přejeme všem čtenářkám a čtenářům Pivídek štastné a klidné svátky a hodně piva nejen na štědrovečerním stole. Jak jste si určitě všimli, fungují Pivídky zhruba poslední rok v trochu omezeném režimu, což ale neznamená, že na ně úplně kašleme. Znamená to ale třeba, že letos poprvé nebude bohužel žádný pivní kalendář. Více informací na Facebooku.

Archiv

Tácek Pivídek

Gifty.cz - výhradní dodavatel tácků pro Pivídky

Pivo a diskriminace žen

Možná, že jste si toho ani nevšimli – nebo ano, ale ani jste si to neuvědomili. Ačkoliv o tom poměrně pochybuji, protože podle mě je to celkem jasné. Ženy se v reklamách na pivo nevyskytují vůbec, respektive spíše pouze jako objekty maskulinního chtíče, abych použil feministický slovník. Rozhodně však budete těžko hledat reklamu, kde by ženy pivo pily. Nosí ho po deseti tuplácích v každé ruce, chladí se s ním a vylévají ho na sebe, to ano. Případně ho otevírají partiemi, do kterých by to člověk znalý alespoň základní anatomie rozhodně neřekl, ale ani v takových případech ho potom nevypijí, pouze decentně odloží. Na ty nejhezčí pak podle tvůrců reklam pivo dokonce funguje jako dokonalý feromon, který je přitahuje ke správným chlapům, kteří ho pijí – přičemž samozřejmě zcela dle zákonů reálného světa platí, že jsou přitahovány tím víc, čím více piva je daný břichatý a plešatějící alfasamec schopen vypít.

Bráno striktně podle reklam, tak ženy pivo vůbec nepijí. Ano, samosebou ho kvůli rozdílným tělesným dispozicím vypiji méně. Ale prostou metodou nekvalifikovaného odhadu bych i tak od oka střelil, ze ženy vypijí tak polovinu objemu piva, co muži. I marketingový specialista si pak může snadno spočítat, ze to dělá přibližně třetinu celkového trhu – pokud by toho schopen nebyl, může požádat své školou povinné děti, stačí jim k tomu násobení a dělení.

Toto nepochopitelné ignorování tak obrovského trhu mě začalo ještě vice fascinovat poté, co jeden nejmenovaný představitel nejmenovaného pivovaru* prohlásil, a teď rozhodně nebudu přesně citovat, ze „trh s pivními speciály představuje obrovsky potenciál, na který se nyní bude marketingové oddělení vice zaměřovat“, neboť, dle jeho dalších slov, dosáhl již neuvěřitelných dvou procent celkového výstavu!

Původně se měl proto tento článek nemilosrdně pustit do marketingových specialistů s prostou otázkou – jsou tato politováníhodná individua skutečně tak naprosto tupá, ze jsou schopna honit se za prodejem deseti lahví a zároveň ignorovat tak obrovský tržní potenciál? Nakonec jsem si ale uvědomil, ze bych těmto lidem (?) zcela výjimečně křivdil. Oni totiž jednají velice rozumně – říkají trhu to, co chce slyšet.

Jako košilatý vtip dobrý. Jako reklama dost trapný.

To většinový trh totiž ženy-pijačky piva ignoruje. A nemusíme používat eufemismus trh, jsme to zkratka, my, ožralové z řad mužského pokolení. Kdyby se totiž v reklamách začaly objevovat ženy, reálně by mohlo hrozit, že ho muži přestanou pít. Není totiž takovým sociologickým objevem, že pivo je prostě z nějakého důvodu vnímáno jako mužský nápoj, hospoda jako mužské hájemství a celková pivní kultura jako něco, co máme jako chlapi sami pro sebe. Nutno dodat, ze díky nepřítomnosti žen je tahle kultura dost nekulturní, ale to už bych do nás asi šil příliš. Co si ale nenechám pro sebe jsou podivné předsudky, které se kolem toho nabalují.

Ženy, které jak známo s vařením piva začaly, se v hospodě totiž díky tomu dočkají nespravedlivého zacházení. Již prostá objednávka piva z úst křehké dívky vyvolává u některých číšníků pozdvižení, zatím většinou jenom obočí. Pokud žena takových objednávek nezanechá cely večer, je to už považováno za něco velmi podivného. Společností je taková žena většinou ostrakizována. Pokud se nevyznáte v dějinách počátků řecké demokracie, znamená to asi tolik, ze muži je považována za mužatku a ženami za běhnu.

Ženy tak podléhají společenskému tlaku a samy považují pití piva za něco neženského. Neznamená to, že by jim pivo nechutnalo a že by ho nepily, ale v podstatě se za to stydí a různě to maskují. Jedna má pivně vyspělá kamarádka si kupříkladu radši dává třetinky piva, neboť, dle jejích slov, potom je za dámu a nikdo nepozná, že jich už má deset. (Mimochodem, k tomu bych měl poznámku. Pozná se to. Ale to není tak důležité.) Všimněte si někdy prostého výrazu většiny žen, pokud si objednávají pivo – tváří se omluvně. Dělají něco, co by podle společnosti dělat neměly.

Žena se může zrychtovat vínem v kavárně (což je naopak ženské území) a je to společensky v naprostém pořádku, některé se s tím chlubí bez újmy na společenském postavení. Chlap se může ožrat jak prase v zakouřené putyce a bude se tím chlubit určitě. Naopak je to nepředstavitelné. Ženy možná dostaly volební právo, mohou vstupovat do armády a s přimhouřením oka mají i rovné pracovní podmínky - dokud ale bude panovat genderová diskriminace v chlastání piva, není pro ně na světě rovnost, svornost ani sesterství.

A protože tuším, že průměrný čtenář Pivídek se asi bude spíše blížit stereotypu pivaře než pivně deprivovaným ženám, musím apelovat i na vás (vlastně na nás). Pozvěte příště svou ženu, partnerku (ne dohromady), kamarádku či známou do hospody na pivo. Společně se třeba propijete do společensky spravedlivějšího rána.

A když ne, do nějakého rána se propijete určitě. A to je se ženou po boku většinou veselejší.





*V anonymitě nezachovávám tento zdroj proto, abych snad ušetřil jeho city, naopak. Bohužel jsem ale skutečně zapomněl, o koho se jednalo. No, můžeme to hodit třeba na Heineken, tam určitě něco podobného uz taky prohlásili.


Autor: Jan Bartuška

Vloženo: 11.12.2012



Komentáře (0)

Zatím žádné komentáře

Pošlete komentář
(nutný)
(není nutná)
CAPTCHA Image
Jiný obrázek