Pivídky doporučují:

Český pivní atlas - online prodej

Recenze zde


Pivídky na Facebooku

Novinky

11.12.2017 - do mapy ČR přibyl Panský pivovar Sokolnice.

8.12.2017 - Opožděná mikulášská nadílka od Pivídek - nezlobili jste, takže je to hned 7 pivovarů u nás a po jednom na Slovensku a v Polsku: otevřené už jsou pivovary Pec pod Sněžkou (kraj Královehradecký), Z-Stage (Olomoucký), Hotel Palace Cinema (Středočeský), Chmelnice (Zlínský), Zenke (Moravskoslezský), na Slovensku potom Hellstork a v Polsku Bielawa. V přípravě jsou dva poslední české, Neratov (Královehradecký) a pražský Trilobit.

4.12.2017 - Přidána nová povídka: Cestování za pivem – Pobaltský pivní speciál, díl 2.: Litevský nedobytný pivní poklad

14.11.2017 - Novinky v mapách ČR i Slovenska: již otevřel pivovar Moravia na kraji Brna, připravují se pivovary v Říčanech, Písku a znovu se brzy otevře i plzeňský Groll. Na Slovensku podobně vracíme žilinský Kazačok.

5.11.2017 - Dnes se slaví, Pivídky si připomínají 6. výročí založení! Díky všem, víme, že servis z naší strany není ideální, tím spíš si vážíme těch, kteří stránky využívají a podporují. Šestka je takové pěkné číslo, šest piv už je na důstojnou oslavu dost a navíc budete moct zítra i vstát...

Archiv

Tácek Pivídek

Gifty.cz - výhradní dodavatel tácků pro Pivídky

Král Gambrinus je mrtev, ať žije král!

IMG_6333.JPG, 377kB

Tu zprávu nemohl přehlédnout nikdo, kdo se o pivo alespoň trochu zajímá. Plzeňský Prazdroj založil fiktivní minipivovar Patron, jehož pivo nabízel na několika pivních festivalech, aby následně užaslým pivařům odhalil, že si ze sklenice s logem nového minipivovárku celou dobu ve skutečnosti pochutnávají na nejprodávanější české značce – Gambrinus.

Pivídkám, jak naši čtenáři dobře vědí, nebyla mystifikace nikdy příliš vzdálená, proto musíme hned zkraje vyslovit Plzeňskému Prazdroji uznání – tato mystifikace se skutečně povedla. Nově vzniklý pivovar Patron z Rabí na Klatovsku přidaly na své stránky všechny české pivní weby, které se o nové minipivovary zajímají, a mystifikaci rozhodně ani náznakem neprohlédly ani Pivídky.

Tato akce by určitě měla přimět českého konzumenta k zamyšlení – nevelebímepiva z minipivovarů až příliš? A neodsuzujeme až příliš automaticky piva z velkých pivovarů? Co když velký pivovar v náhlém vnuknutí začne vařit a prodávat skutečně kvalitní pivo (ať už si za tím pojmem kdokoliv z nás představuje cokoliv) – má šanci, že si toho konzumenti vůbec všimnou?

Odpověď je jasná – my Češi budeme reptat vždycky. V 90. letech se nadávalo na zastaralé regionální pivovary a jako spása se vzývaly velké celostátní pivovary. Po jejich rozšíření se následně nadávalo na velké celostátní pivovary a jako spása se vzývaly restaurační minipivovary. Nyní, jak bylo nedávno ukazováno i na těchto stránkách, se pomalu ukazuje být v kurzu nadávat na minipivovary a do módy se dostávají znovu, nyní již zmodernizované, regionální pivovary.

Takže stále dokola, pěkně po Česku: „je to všechno špatně a mělo by se…“ Gambrinus se může rozloučit s tím, že bude mezi českými pivaři skutečně populární. O to mu ale asi až tak nejde, tato značka se ve skutečnosti nachází na českém trhu v těžkém ústupu ze slávy a spíše hledá cesty, jak tento pád zastavit.

Čísla o klesajícím výstavu jsou totiž pro Gambrinus nemilosrdná – zatímco v roce 2008 se Plzeňský Prazdroj chlubil, že prodal okolo 4 milionů hektolitrů Gambrinu, v roce 2013 již měly méně než 4 miliony hl značky Gambrinus a Prazdroj – dohromady!Při stabilních prodejích Prazdroje na českém trhu okolo 1,4 mil. hl ročně nám tedy na Gambrinus vychází nějakých 2,5 milionů hektolitrů. Za pouhých 5 let tedy Gambrinus na odbytu ztratil plných 1,5 mil. hl, to už opravdu není jen tak.

Gambrinus, přesněji řečeno pivovary Plzeňský Prazdroj, se přirozeně ztrátám dobytých pozic brání různými způsoby, ať už jde o „léčbu Kozlem“, tedy uspokojení rostoucí nevole vůči značce Gambrinus u odběratelů méně „provařeným“ Kozlem patřícím rovněž do portfolia skupiny, což pozorujeme po celých Čechách zejména na venkově; změnu marketingové strategie od hesel s pivem v podstatě vůbec nesouvisejících typu „Mocná přitažlivost G“ k reklamám, které se stále více a více věnují samotnému pivu a jeho kvalitě; a v konečné fázi začal Gambrinus dokonce dělat něco i s pivem samotným a jeho chutí. I největší odpůrci používající pro Gambrinus výhradně pojmů „Gamblihnus“, „Europatok“ a podobně, většinou připouštějí, že Gambrinus nepasterizovaný je přece jen o něco lepší (nebo v jejich řeči spíš méně hnusný) než původní „Géčko“.

Vtírá se však otázka, jestli tuto očistnou proceduru nenastartoval Gambrinus až příliš pozdě, jestli až příliš dlouho neignoroval zhoršující se pověst své značky mezi pivaři uchlácholen jejími vysokými prodeji. Kampaň s pivem Patron nám říká jediné – piva z velkých pivovarů nemají horší chuť než piva z minipivovarů, my si to jen vsugerováváme. Ten vzkaz je jasný, a skutečně bychom o něm my pivaři měli přemýšlet. Jenže, zní to asi mezi námi pivaři divně, ale zážitek z pití piva zdaleka není jen o jeho chuti. Pivo podávané v příjemném prostředí, vychutnávané s dobrými přáteli, pivo, které nějak vrostlé do regionu, kde jej pijeme, nám prostě poskytuje při pití větší zážitek, i kdyby bylo chuťově naprosto identické, jako pivo z velkého celostátního pivovaru.

A právě toto Gambrinus posledních 20 let ignoroval – rezignoval na svou regionální příslušnost k Plzeňskému kraji a stal se pivem skutečně plošně dostupným v celé zemi. Při této expanzi pramálo dbal na kvalitu podniků, které jejich pivo odebírají, snažil se jej prostě dodávat všude. Změna chuti tu asi byla také patrná, ať už si o Gambrinu samém myslíme cokoliv, panuje shoda, že v 90. letech šla jeho chuť dolů a nyní jde nahoru – ale to není to hlavní.

Gambrinus, chce-li se zbavit oné skutečně nyní možná až nespravedlivě špatné pověsti, nemůže jen upustit od agresivního vytlačování konkurentů z trhu a nestačí ani jen začít dělat lepší pivo. Bude se muset velmi trpělivě snažit sympatie a důvěru mezi českými pivaři znovu vydobýt, začít přemýšlet právě i nad takovými věcmi jako regionální zakotvenost, příjemné prostředí v odbytištích atd. Spotřebitel musí mít pocit, že pro pivovar něco znamená, že není tupým příjemcem hesla typu „Mocná přitažlivost G“.

Kampaň s pivem Patron, jakkoliv se mně osobně líbila, a jakkoliv je mnohem dál než tupá reklamní hesla, bohužel ale ve svém jádru říká spotřebiteli stále totéž – „dali jsme ti naše pivo pod logem minipivovaru a tys to, blbče, nepoznal, tak koukej na naše pivo přestat nadávat“. Tedy vynikající nápad a obracení pozornosti správným směrem – ale dokud z toho nevymizí to „pohrdání“ spotřebitelem, tak si ten respekt mezi spotřebiteli Gambrinus nezíská.

Kde až skončí pád Gambrinu pozorovatelný v posledních letech? Těžko říci – možná jej kroky v podobě změny receptury a změny stylu marketingu zastaví, možná bude pokračovat dál a Gambrinus se z pozice jediné skutečně celostátně přítomné značky znovu vrátí mezi sice velké, avšak přece jen regionálně působící pivovary. Pokud se tak stane, kdo zaujme jeho místo? Partnerská značka Kozel? Nebo snad Staropramen či Budvar? Snad vás nezklamu prohlášením, že skutečně nevím. Tento budoucí boj Gambrinu o udržení své pozice a naopak snahu dalších značek největších českých pivovarů o jeho nahrazení ale rozhodně doporučuji vaší pozornosti, bude to nepochybně ještě celé velmi zajímavé.

Za kulisami reklamní akce – jak byl Patron přijat na pivním festivalu doopravdy?

Na celé akci Patron mě nejvíc mrzela jedna věc: totiž, že jsem si nestihl vyzkoušet sám na sobě svou vlastní reakci na pivo z údajného minipivovaru netuše, že se ve skutečnosti jedná o Gambrinus. Bylo by určitě mnohem zajímavější, kdyby měl Gambrinus „koule“ na to v této své reklamní kampani použít skutečně autentické reakce pivařů na odhalení, že pod značkou Patron pijí ve skutečnosti Gambrinus. To by samozřejmě nebylo jen tak, získat souhlas se zveřejněním svých reakcí od lidí, kteří se takto nechali napálit, by asi nebylo nejjednodušší, a chápu, že Gambrinus zde dělá reklamní kampaň a nikoliv sociologický průzkum.

Otázka, jak na pivo Patron reagovali reální spotřebitelé a nejen komparzisté z reklamy, mě ale každopádně napadla ihned po velkolepém „odhalení pravdy“ o Patronovi. A měl jsem štěstí, náš kamarád Jirka navštívil plzeňský Apetit festival, kde byl Patron také přítomen. Zpravidla to jsou Pivídky, kdo ostatní mystifikuje, a byli-li jsme tentokrát úspěšně mystifikováni my, nezbývá nám, než reagovat pro jednou prostým popisem skutečnosti.

Díky Jirkovi zde máme autentickou reakci člověka, který na Patrona narazil ve chvíli, kdy on ani ostatní účastníci festivalu nemohli tušit, že se nový pivovar nejedná, a protože Gambrinus podobné autentické reakce spotřebitelů nenabídl, a asi to ani nelze očekávat, rádi se zde o ni s vámi podělíme:

„Co se týče toho Apetit festivalu, tak tam byl stánek Patron mezi ostatními minipivovary.Hned vedle byly minipivovary Slepý Krtek a Krčín ze Sedlčan. Kousek vedle byly Pašák a Nymburk.Jen mě trochu zarazilo, že na tom malém stánku byli 3 lidé, ale říkal jsem si, že výlet do Plzně pojali velkolepě…Pivo Patron jsem neznal, tak jsem se „lehce“ vyptával.Sličná slečna mi sdělila, že pivovar začne vařit nejpozději do dvou měsíců.A že si momentálně pivo nechal uvařit jinde.

Když jsem se ptal kde, bylo mi řečeno: „To nám neřekli“.To mě zarazilo docela dost, neboť mi tím nevědomky naznačila, že do pivovaru vlastně vůbec nepatří.Na to jsem jí jen řekl: „A já myslel, že jste přímo z pivovaru?“.Ona: „My jsme tady jen…..“ (pokud vím, tak na pivní akce jezdí vždy lidé přímo z minipivovarů a ne cizí najatí lidé….).A navrch to, že ani netuší, kde bylo pivo vařeno, mě od ochutnání odradilo.Řekl jsem jí, že si raději počkám na jejich vlastní pivo, až budou vařit.Takže jsem pivo neochutnal.

Dali mi však letáček, ze kterého bylo zřejmé, že vaří jen desítku a jedenáctku.To bych fakt do pivovaru, který se chce prezentovat jako novinka, opravdu čekal víc.Všechny ostatní minipivovary se tam chlubily svými speciály….a tak jsem raději ochutnával je…Většina návštěvníků to měla podobně.U toho stánku se spíše zastavovali „čumilové“ a když zjistili, že tam nic speciálního neteče, raději poodešli k vedlejším stánkům.No, občas bylo někomu blbé jen tak odejít, tak pivo ochutnal.Ale pokud vím, každý šel raději po speciálcích.

Večer jsem si s nimi opět popovídal a všiml si, že mají na stole vyložené kromě letáčků také pivní tácky, samolepící etikety a odznáčky. Běžně je tam rozdávali.To fakt minipivovary nedělají, většinou tyto reklamní předměty prodávají za „těžké“ peníze.Když jsem se potom podíval na jejich webovou stránku, kde psali, že si pivo prozatím vaří ve 2 jiných minipivovarech, byla to pro mě další indicie k pochybnostem.Proč by si pivo vařili hned ve 2 pivovarech?(To bych pochopil maximálně tak u Richtera, či Krýsla, kteří další minipivovary minimálně spoluvlastní.)

Pokud by si minipivovar nechával vařit pivo jinde, tak v jednom pivovaru a když by mu ten vypověděl smlouvu, tak teprve potom v dalším. Ale to by to zpoždění vlastní várky bylo hodně dlouhé a už by se o tom pivovaru vědělo (jako už se ví o pivovaru Plasy).Takže máš pravdu, že to bylo celé nějaké podezřelé….Já jsem to spíše viděl na „létající pivovar“.Ten Gambrinus mě fakt hodně překvapil.“

Takže jak vidíme, i velmi zvídavý (snad až neodbytný) Jirka neměl šanci Gambrinus v Patronovi odhalit, byť se bystře a jako jeden z mála neomylně dovtípil, že na tom pivovaru je řada věcí velmi podivných. Jistě se najde řada lidí, kteří budou tvrdit, že celou mystifikaci prokoukli a Gambrinus poznali – to bude jen obyčejné chvástání (další z českých národních zvyků). Bude-li ale naopak Gambrinus tvrdit, že se mu podařilo spotřebitele dokonale zmást a vytvořit iluzi úplně obyčejného minipivovárku jakých vznikají desítky ročně, bude to také nadsazené. Možná ale v posledku tolik nešlo ani o spotřebitele ani o pivovar, ale spíš o ten mezičlánek, který je spojuje – hospodské. Ale nechme mluvit znovu Jirku:

„Gambrinus šel do této akce opravdu s tím nejlepším, co momentálně vaří.Jeho nefiltr a nepaster pivko je fakt skvělý.Problém je jen ten, že na festivalech se od minipivovarů opravdu čeká trochu víc než jen desítka či jedenáctka.Ale v běžných hospodách to mohlo mít úspěch...i když pokud SAB Miller vybaví nějakou hospodu, je hodně velký problém čepovat tam cokoliv jiného.Takže pokud by Patron bylo fakt cizí pivo, nebylo by tam na čepu.

Z toho mi vyplývá, že i hospodští o tom nějakým způsobem museli vědět.Nakonec se ukáže, že to byla akce spíše pro hospodské, aby brali více ten Gambrinus nefiltr.Mnoho hospod se totiž bojí nefiltr odebírat, protože sami netuší, jak se k živému pivu chovat.A to počínaje jeho skladováním a čištěním pivních trubek konče.“

Snad bych jen doplnil, že kromě strachu z živého piva šlo dozajista i o strach hostinských právě ze značky Gambrinus, vytrénovaný roky trvající kritikou svých hostů. Námět na hostinské k zamyšlení a vzkaz Gambrinu směrem k nim zní tedy rovněž jasně: „Nebojte se naše pivo nabízet, vše je jinak než před 15 lety, kdy jsme se do vaší hospody dostali poprvé, pravda, možná poněkud agresivnějším stylem, než vám bylo milé. Dnes jsme jiní a lepší!“ Ale ani zde asi nebude reálné dlouholetou averzi (pěstovanou od 90. let třeba uzavíráním smluv o výhradním odběru piva na řadu let, během nichž nemohla restaurace změnit čepovanou značku, i kdyby chtěla) odstranit jednou povedenou marketingovou kampaní.

Samozřejmě, nebyl to pouze Gambrinus, kdo od 90. let agresivně vytlačoval regionální pivovary z jejich odbytišť, ale zkrátka to dělal v největší míře a tudíž se i stal symbolem celého tohoto jevu a v současnosti na něj také nejvíce doplácí. Není to asi úplně spravedlivé, ale na mysl se zkrátka neodbytně vtírá cosi o Božích mlýnech…

Takže tolik k nejúspěšnější mystifikaci českých pivařů, jakou pamatuji. Je rozhodně dobře, že proběhla a snad se nad ní čeští pivaři, hostinští i Gambrinus samotný ještě hlouběji zamyslí. To je ale zatím vše – je to vyvrcholení prozatímní snahy Gambrinu o „očištění“ své pověsti, ale samo o sobě to stačit nebude, spíš je to jen další důkaz toho, že značka Gambrinus má na českém trhu opravdu problémy. Chce-li král Gambrinus znovu pevně usednout na českém pivním trůnu, čeká ho ještě hodně dlouhá cesta, nicméně je dobře, že prohlédl a již vidí, že jeho majestát se dnes povážlivě otřásá.


Autor: Kryštof Materna

Vloženo: 10.6.2015



Komentáře (12)

Od nejnovějšího Od nejstaršího

  1. Vladislav TOTŮŠEK's avatar Vladislav TOTŮŠEK

    Pivo patron má registrované pivovar Chotěboř, takže v Plzni měli z této akce bolehlav.

    #12 – 10 February, 2016 at 9:34 pm

  2. Tom's avatar Tom

    Spis si myslim, ze uvarili jednu varku celkem dobreho piva jako za stara, klasicka spilka, nechali ho porane vylezet (ne jako normalne 2-3 tydny) a s timhle vyrazili do sveta. A treba to fakt mohlo chutnat dobre. Ale ve velkym zase pojedou tu stejnou srajdu jako doposud. Takze dalsi podelavka.

    #11 – 12 June, 2015 at 5:42 pm

  3. Filip's avatar Filip

    Moc takhle dění okolo piva nesleduju, takže jsem se dozvěděl pár zajímavých věcí. Pěknej, objektivně napsanej článek :)

    #10 – 11 June, 2015 at 11:33 pm

  4. Mirek's avatar Mirek

    Musím dát za pravdu Markovi, dobrý pivovar se pozná podle základních piv (mnoho pivnic si dává produkci malých pivovarů jako ochutnávkové speciály). Z klipu bylo vidět špatně zahrané překvapení - komparz nic moc, dovedu si představit reakci pivaře, který byl oklamán. Ten klip by byl asi možný po 22. hodině. Díky Bohu máme ale dostatek malých a dobrých pivovarů, co se uchytily na trhu, ty nutí ty nadnárodní k tomu, že musí něco dělat a vylepšovat.

    #9 – 11 June, 2015 at 2:31 pm

  5. Martin Š.'s avatar Martin Š.

    Já nevím. Pobýval jsem teď pár dní v Kraslicích, kde ve většině hospod a restaurací točí G 12. Je to nakyslé, trochu nasládlé, hořkost žádná, o plnosti či lahodné chuti nemluvě. Chuť podle mě furt stejná, nahoru tedy rozhodně nešla.

    #8 – 11 June, 2015 at 10:47 am

  6. Marek Dvořák's avatar Marek Dvořák

    Musim Krystofu Maternovi vyseknout poklonu za zdravy nahled, snahu o objektivitu a publikovani vlastniho, ne vetsinove prijatelneho nazoru. Za Gambrinus pividkam palec nahoru!

    #7 – 11 June, 2015 at 10:37 am

  7. honajz's avatar honajz

    Milý Richarde. Za prvé jsem psal, že když pivo ochutnalo 18 tisíc lidí, že bych čekal víc jejich komentářů a příspěvků na různých pivních webech. Za druhé, pokud chceš představit nějaké autentické reakce, můžeš použít tzv. časosběrné natáčení z několika různých akcí, nikoliv předem nasvícený plac v jedné hospodě s třiceti nejspíše komparsisty a několika kamerami, navíc ani jednou skrytou. A kozy jsme spolu, pokud vím, nepásli, tak bych příště poprosil bez těch zbytečných dodatků. Díky.

    #6 – 11 June, 2015 at 10:21 am

  8. Martin's avatar Martin

    Pěkný článek! V souvislosti s agresivní politikou, kterou v Plzni vedou, mě napadla má nedávná zkušenost. Po letech jsem vyrazil na pardubickou Aviatickou pouť a těšil jsem se, že se v tom letním pařáku zchladím něčím dobrým regionálním, a že při troše štěstí ochutnám něco pro mě úplně nového (myslel jsem především Pernštejn). Den předtím jsem se o tom bavil s kamarádem (jak jinak než u piva) a říkám mu, že se stejně bojím, že tam bude beztak nacpanej nějakej velkej pivovar, a že na nějaký slušnější zážitek z piva můžu zapomenout. A ono to bylo přesně tak, jak mě předzvěst varovala. Už u vstupu do areálu mě postrašil stánek Gambrinusu, kde nabízeli čepovaný nealkoholický Birell a Gambrinus 10. Asi minutu jsem chodil s očima v sloup a nechtěl unést onu ironii, že ještě den předtím jsem zmiňoval, že zrovna G zde potkat opravdu nechci. Vzpomněl jsem si ale na jejich poslední kampaň, o které váš článek pojednává a řekl jsem si, že teda svoje předsudky, leč vybudované z vlastních neblahých zkušeností, zkusím překonat a pivo jednoduše ochutnám. Ono ostatně - co jiného mi taky zbývalo(!)? Poté, co jsem prošel celý areál letiště bylo totiž vymalováno. Nic jiného než Gambrinus se prostě nečepovalo. Exkluzivita, která je pro plzeňská piva tak typická byla samozřejmě i zde. Dojmy z piva už mi ve finále přišly docela podružné. Desítka mě však i přesto docela příjemně překvapila. Nebyla tak prázdná a podivně ulpívající, jak ji pamatuju a dala se docela s chutí dopít. Na druhou stranu mě ani nijak neodzbrojila, a protože v rozpáleném dni chutná vlastně skoro každé studené pivo tak nějak dobře, raději si nechám soudy na jindy. A to až jejich pivo ochutnám v nějaké pivnici, která se k tomu pivu také trochu chová. Pokud se ale vrátím k politice pivovaru, je tohle přesně ten případ, který v článku zmiňujete. Gambrinus si i v jinak skoro výlučně regionální akci urval exkluzivitu a to s produkty, které vlastně nemají co nabídnout. Bodejť by pak na něj lidé nenadávali. -_-

    #5 – 11 June, 2015 at 9:52 am

  9. richard's avatar richard

    honajz: a jak si predstavujes ze by tech 18 000 lidi v televizi ukazali ty hemalo? :D

    #4 – 11 June, 2015 at 9:48 am

  10. honajz's avatar honajz

    Zvláštní je, že podle plzeňského vedení ochutnalo pivo Patron 18 tisíc lidí. V reklamě vidíme lidí tak dvacet maximálně. Kde jsou všichni ti, co to pivo pili skutečně, se svými názory nebo komentáři? Chápu, že někomu by mohlo být blbé říct, nechal jsem se napálit, ale ony nikde nejsou právě ani ty záporné komenty, jakože se někdo napil a nechutnalo mu. To mi přijde poněkud divné. Jinak nepaster 10 i nefiltr 12 jsem nedobrovolně ochutnal, nejsou to špatná piva, takový průměr, na mne obě až moc sladová, i říz mohl být o něco menší.

    #3 – 11 June, 2015 at 9:38 am

  11. Marek's avatar Marek

    Bohuzel se jen ukazalo, ze vetsina pivaru, co prestoupila na modni vlnu pivovaru vubec nevi, co pije. Proto jsou ted taky moderni piva IPA, APA, EPA a vubec jine specialy jak je to ostatne napsano v clanku. Vyrazne chute ve specialu pozna i naprosty laik. Navic u vyrazne chmelenych piv silna horka chut dokaze prebit jine nedostatky piva. Jako spolecnost se pozna podle chovani veznu a uzenar se pozna podle toho jaky ma gothaj, tak pivovar se pozna podle toho jaky ma svetly lezak. A proznejme si, ze v tom ma mnoho minipivovaru rezervy - jine jsou naopak vyborne. Jinak se samozrejme priklanim k nazoru, ze Prazdroj vzal samozrejme nejlepsi a nejcerstvejsi sud piva, ktery urcite nelezel tyden nekde na slunci, jak to byva zvykem. Jiste tomu venovali tu nejlepsi peci. Ale chovaji se k pivu takhle alespon v polovine hospod v Cechach?

    #2 – 11 June, 2015 at 7:35 am

  12. Michal's avatar Michal

    Musím sa priznať, že táto kampaň ma minula a dozvedel som sa o nej až ex-post. Síce som vedel že pivovar Patron vznikol (dokonca som si do Rabí plánoval výlet, ale našťastie som ho nakoniec odložil kým tam nezačnú variť vlastné, tým pádom som sa nenapálil), ale nemal som príležitosť koštovať ho kým bol zamaskovaný. G11 nefiltrované som mal z núdze až potom a nebolo to zlé pivo, dokonca by som povedal že by v pohode zapadlo medzi 11 z väčšiny minipivovarov. Problém je inde - od určitej bazálnej úrovne chuti mi je v zásade jedno, či pijem pivo ktoré by som na stobodovej stupnici chuti ohodnotil 68/100 alebo pivo s hodnotením 73/100; do popredia sa dostávajú iné faktory, ako napríklad vlastnícka štruktúra. Mne je skrátka blbé svojimi ťažko zarobenými peniazmi podporovať pivovar nadnárodnej skupiny X, v ktorej sa zisk odvedie kamsi do koncernu a tam sa stratí korporátnym trením, keď je možné podporiť regionálny pivovar Z a jeho majiteľov - a to bez ohľadu na to, že v anonymnej degustácii by som za chutnejšie označil práve pivo X. A myslím, že nie som v tomto postoji sám. Globalizácia nám trochu začína strácať dych a Gambrinus to nezmení. V ČR bude pokračovať v prepade bez ohľadu na kampane.

    #1 – 11 June, 2015 at 12:24 am

Pošlete komentář
(nutný)
(není nutná)
CAPTCHA Image
Jiný obrázek